آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

شنبه 7 بهمن 1396
10:08
saeed.bp

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

بسیاری از زنان به فواید و مزیت‌های شیردهی باور دارند و با آن‌ها آشنا هستند. بعضی از این مزیت‌ها مانند برقراری پیوند عمیق با نوزاد نیز واقعا جدی مسحوب می‌شود. با این‌ حال، اگرچه چندین مورد از مطالعات در سال‌های اخیر ارتباط بین شیردهی مادران و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را هم مطرح کرده‌اند، اما ارائه پاسخ صریح و واضح درباره این ارتباط واقعا سخت است. برای بررسی دقیق‌تر بهتر است که با مهم‌ترین یافته‌ها در این زمینه آشنا شوید. آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ بله، چنین چیزی امکان‌پذیر است، اما پاسخ قطعی به این سوال واقعا کار سختی محسوب می‌شود. به‌طور کلی، چهار مطالعه مهم و ارزشمند در این زمینه وجود دارند. طبق گزارشِ مجله معتبر The Lancet، یک مطالعه گسترده با بررسی ۱۵۰ هزار نفر از زنان در سال ۲۰۰۲ نشان داده است که اگر شیردهی زنان در هر نوبت از بچه‌داری، ۱۲ ماه طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان پستان تا ۴.۳ درصد در آنها کاهش می‌یابد.


مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ در Archives of Internal Medicine منتشر شد که نشان می‌دهد اگر زنان دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان شیردهی داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان را پیش از یائسگی حدودا ۶۰ درصد کمتر می‌کنند. براساس گزارش Journal of the National Cancer Institute، مطالعه دیگری نشان می‌دهد زنانی که از نژاد آفریقایی هستند، به‌طور خاص با خطر بالای ابتلا به سرطان پستان تهاجمی مواجه‌اند و این خطر حتی با زایمان در آنان افزایش می‌یابد. با این‌ حال، همین مطالعه حاکی از آن است که شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در این زنان ارتباط دارد. گزارشی از مطالعه مهم و بین‌المللی دیگری در Annals of Oncology به انتشار رسیده است که نشان می‌دهد شیردهی با کاهش خطر ۲۰ درصدی ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.


براساس همین چهار مطالعه، بعضی از محققان می‌گویند که شواهد علمی درباره مرتبط بودن شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پیشرفته و تهاجمی همچنان روبه‌رشد است و این روند را باید جدی گرفت. به همین دلیل، آنان توصیه می‌کنند که اگر سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده شما وجود دارد، حتما شیردهی را جدی بگیرید. چرا شیردهی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ مطالعات علمی تا کنون به چند نظریه ختم شده‌اند که هنوز هیچ کدام کاملا به اثبات نرسیده‌اند. یکی از این نظریه‌ها می‌گوید که زنان شیرده، ‌چرخه قاعدگی کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند و کمتر در معرض استروژن قرار می‌گیرند که درواقع به بعضی از انواع سرطان‌های پستان سوخت‌رسانی می‌کند. نظریه دیگری می‌گوید که شیردهی، سلول‌های پستان را در مقابل جهش‌یافتگی مقاوم می‌کند و مانع از ابتلا به سرطان می‌شود.

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟


موضوعات: سلامتیسم,
برچسب ها: سلامتیسم ,
[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]